JanSerneeBoot

Een klik op onderstaande advertentie geeft meer informatie en een kleine bijdrage aan dit weblog.

zondag, augustus 27, 2006

031. Andere Koers


De watertank is klaar, speciaal op verzoek van lezers heb ik er een kijkraampje in gemaakt. Zodat wij altijd kunnen zien hoeveel water er nog inzit, maar voor het gemak heb ik er toch ook maar een meter in geplaatst. De electrische leidingen laat ik door een pijpje aan beide kanten van het schip naar achteren lopen. Als er vragen zijn, waarom er nu net nog een klein puntje eraf is van de bovenkant van de watertank aan stuurboord, dan is het antwoord simpel. Mijn hout was op en daar er toch een nog een dek bovenkomt heb ik het maar zo gelaten. De buurman had weer wat te zeuren over dat puntje, vandaar dat ik maar gelijk het antwoord op het weblog zet. De buitenkant van de tank is geschilderd met tweecomponenten topcoat met een mooi licht grijs kleurtje erdoor heen. Ik denk dat ik deze kleur hou voor het gehele binnen schip. Dat knapt gelijk op zo'n schoon kleurtje.
Er moet er nog een vulopening komen om de watertank te kunnen vullen, maar dat ga ik doen gelijk zoals ik het met de dieseltank gedaan heb.



Ben bezig om de deksel van de motor in orde te maken, als ik een proefvaart ga maken dan is het maar het beste voor de veiligheid dat de draaiende motor afgedekt is met een deksel. Boven op het deksel wil ik nog een mogelijkheid maken voor een comfoortje om water te koken en als er nog ruimte is een laaitje voor wat spulletjes.



De bedrading is bijna klaar. De meters en zekeringkastje zijn in de stuurkolom gemaakt. Schakelaar om te kunnen schakelen tussen twee accu's. Nu nog een kistjes op de bodem om de accu's te kunnen plaatsen en dan schiet het al op voor de eerste start. Vanuit de onderkant van de watertank kan ik dan het koelwater ophalen.


Maar dit hoofdstuk is "Andere Koers" genaamd. De reden daarvan is dat ik eerst het onderschip geheel in orde ga maken en ook aan de onderkant van het schip een stalen lijst voor bescherming van de boot en de schroef aan de achterkant. Deze stalen lijst laat ik maken. Het kost me te veel tijd omdat zelf te maken. Ik kan het wel maar je moet ook eens wat werk aan een ander gunnen.
Als de boot in het water gaat dan laat ik haar in het water. De aftimmering en de uitlijning van de motor as en motor kan beter in een schip in het water. Op de kant zijn de spanningen toch anders verdeeld als dat de boot in het water ligt. Ja en als het een beetje mooi weer is kunnen we altijd gaan oefenen met varen. Ik begin er zin in te krijgen. Ben benieuwd hoe zij vaart! Ik vraag me af of ik dit jaar nog vaar, de onderkant en lijst is een behoorlijk klusje. Maar ik hou je op de hoogte.

  • Eind

  • Begin
  • maandag, augustus 14, 2006

    030. Watertank

    De restanten van de deur, welke ik gebruikt heb voor het roerblad, zijn toegepast voor de deksel en het schot van de watertank. Om te beginnen maak ik altijd eerst een ruwe mal van karton om een idee te hebben van het formaat hout wat ik moet uitzagen. Dan zet ik het hout recht of haaks op de plaats waar het moet komen en met een blokje hout langs de wand en een potlood teken ik dan het model hoe het moet worden. Toch hoeft het ook weer niet zo precies, want die pasteuze Polypox 700 lijm is ideaal om openingen weg te werken. Deze lijm loopt niet weg en blijft mooi zitten. Een verfje erover en daar kraait geen haan maar naar. Kijk maar in detail op de foto van het voorschot van de watertank aan bakboordzijde. Dan zie je dat ik aardig wat heb moeten opvullen daar het schot niet geheel op maat was.
    Op een andere foto zie je ook hoe ik de maat van de zijkant van de wand van de deksel afteken met een potlood en een blokje.



    Het schot van de watertank is nu gelamineerd en voorbehandeld met injecteerhars. Het deksel van de tank krijgt de gelijke behandeling en wordt verlijmd aan het schot. De gehele binnenkant van de watertank wordt nog behandeld met expoxy twee componenten hars. Zo'n schot in de punt is perfect als versteviging van het voorschip en daarnaast is het gewicht van de 80 - 100 liter water goed om het gewicht van de motor en de diesel tank in het achterschip in balans te houden. Via Eureka gaan we nu uitrekenen waar de waterlijn moet komen van het gebouwde schip. Van het lege schip heb ik destijd de markering gemaakt waar de waterlijn liep. In de deksel van de watertank zaag ik nog een mangat of eerder een handgat, om eventueel later de watertank te kunnen reinigen als er aanslag is aan de wand. Het handgat sluit ik af met een plastic glas deksel. De aanzuiging van het water plaats ik aan de onderkant van het schot van de watertank.
    Boven de watertank komt nog een dek. Dus de watertank is niet van boven in zicht.






    Toen ik begon aan de bouw van mijn boot, had ik geen idee welke materialen ik zo moest gebruiken. Ik heb geleerd dat veel goede informatie op internet te vinden is, want als je naar een winkel gaat dan kan het wel gebeuren dat je een onwetende verkoper treft. Dus eerst kennis op doen op internet en dan de boer op gaan voor materialen. De polyestermaterialen zijn een belangrijk onderdeel voor de bouw van een sloep en ook aanzienlijke kostenpost. Zelf denk ik dat deze kosten zo 5 - 8 % van de totale kosten uitmaken. Wat betreft een kostenoverzicht daar kom ik later nog op terug als ik verder ben met de bouw. Het teakhout moet ik nog kopen en dat is niet eenvoudig. Nou het is wel eenvoudig als je met geld kan smijten, maar zo werkt het hier nu eenmaal niet.

    Voor de mensen die door de bomen het bos niet meer kunnen zien van alle materialen die er verkrijgbaar zijn, hierbij een overzichtje van de polyester materialen welke ik het meest gebruik;



  • Reinigen van de te behandelen delen MP Reiniger
  • Voorstrijk en impregneren al het houtwerk injecteerhars en injecteer harder.
  • Lijmen Polypox 700 pasteuze lijm en Polypox harder 355
  • Lamineren insmeren van de matjes GT 600 hars en Polypox harder 355
  • Gladstrijken binnenwand watertank Polypox 625 en Polypox hars 355
  • Lakken van de stuurkolom DD lak blank met UV filter
  • Lakken van het donker blauwe roerblad DD lak


  • Daarnaast natuurlijk de mengbakjes en eenmalige kwasten en verdunner enzo.

    Meer info zie bij:

  • Expoxy
  • Polyurethaan
  • Verstevigingsmateriaal


  • Eind

  • Begin
  • vrijdag, augustus 11, 2006

    029. De Volgende Fase

    Timmeren en iets opbouwen is een heerlijke hobby, maar uiteindelijk is een boot om te varen. Dus wij gaan op naar de volgende fase voor een proefvaart. Eerst ben ik nog bezig om de noodzakelijke elektriciteit aan te leggen voor het starten van de motor, maar ook nog wat extra beugeltjes en het vastzetten van de leidingen, zoals de hydraulische leidingen van het roer.

    Alle moeren heb ik vastgezet met Loctide 243.
    Het voordeel is dat de moeren vastzitten en niet kunnen lostrillen, maar toch ook weer gemakkelijk zijn los te draaien. Ideaal!


    Zoals ik al eerder geschreven heb, is misschien voor een sloep het grootste probleem de bagger in het Wormer en Jisperveld. Konstant een verstopte motor, terwijl ik toch twee wierpotten heb geïnstalleerd, is geen pretje. De planning (fase 1 baggerplan) is dat ze september 2006 gaan beginnen met baggeren in het veld bij mij in de buurt en mijn sloot achter het huis moet hopelijk in februari 2007 schoon zijn. Maar die sloot is baggerplan fase II. Hopelijk is er nog genoeg geld om door te gaan. Wij zijn positief gestemd, maar een proefvaart is uiteindelijk bepalend of ik mijn boot achter het huis kan gaan leggen of dat ik elders een ligplaats moet gaan zoeken. Als ik goed kan varen in het Wormer en Jisperveld, dan maak ik een haventje achter in de tuin met een boothuisje. Tevens met de mogelijkheid om de boot in de winter te kunnen optakelen in het botenhuis. Daarnaast is het dan heerlijk dat ik meer beschut in het najaar en de winter aan de aftimmering kan gaan werken. Ik denk dat ik geheel 2007 nog nodig heb voor de aftimmering en in het voorjaar 2008 klaar ben. Het moet ook geen heilig moeten worden, het blijft een leuke hobby.

    Om de motor te kunnen starten op het droge, heb ik koelwater nodig. Het koelwater ga ik halen uit de watertank van ongeveer 100 liter. Dit waterreservoir komt in de punt van de boot.


    Het watertankschot heb ik eerst ingelijmd met Poly-pox 700 lijm van Polyservice op de bodem van de boot. Daarna wordt het schot weer afgelamineerd met een polyestermatje. Dit om de bevestiging van het watertank schot aan de polyester bodem van de boot te garanderen. Het is vrij simpel een polyestermatje op maat uitknippen. Langs de randen van het schot plakken met GT 600 hars en polypox harder 355 en laten drogen.

    Verbazingwekkend hoe sterk zo'n lijmconstructie is. Zie op deze foto dat ik een gelijmde en gelamineerde spant op de bodem gebruik met twee lijmtangen en een balk om spanning op het schot van de watertank te zetten. Geloof mij er staat een ongelofelijke spanning op en toch blijft het gelijmde spant gewoon zitten.




    Dus wij zijn zeer benieuwd naar de eerste tjoek tjoek van de motor.

  • Eind

  • Begin
  • 028. Afwatering



    Van een bezoeker op JanSerneeBoot kreeg ik de volgende vraag:

    “Vraagje over de vloer. Ik las dat je van plan bent de vloer op te bouwen uit een multiplex ondervloer met daarbovenop teak. Hoe ben je van plan de afwatering te laten plaatsvinden? Dit is iets waar ik voor mijn eigen boot ook over nadenk.”

    Antwoord:

    Eerst was ik van plan om een gedeelte van de kuip zelflozend te maken, maar ik heb toch besloten om dit achterwege te laten. In het geval van een zelflozende kuip moet de vloer dan vrij hoog geplaatst worden, dus boven de waterlijn en dat geeft geen comfortabele zitruimte. Althans met een schip zoals die van mij.
    Dus in de vloer van de kuip maak ik een afvoerpijpje en al het regen en/of buiswater zal via deze afvoer naar het ruim onder de vloer lopen.
    De bodem van het schip heb ik zo gemaakt dat al het water naar de punt van het schip wegloopt en via de lenspomp afgevoerd kan worden.

    Zie ook hoofdstukken:

  • 012 Ontwerp

  • 015 Spanten

  • 016 Feesttent met spanten

  • 019 Zich helemaal lens drinken



  • Eind

  • Begin
  • zondag, augustus 06, 2006

    027. Naweeën Roerklaar

    Tja, het is zomer en vakantietijd. Dus ik zat heerlijk in Normandië te genieten van die mooie zee daar en het grote verschil tussen eb en vloed. Maar wij zijn weer terug en zijn met frisse moed begonnen aan de volgende fase. Maar voordat ik aan de volgende fase kan beginnen, waren er toch wat naweeën met Roerklaar. Het draaimechanisme van het roerblad, welke gekoppeld zit aan de hydraulische cilinder is niet zo simpel te monteren. Daar zitten wat uurtjes proberen in. Uiteindelijk is het na veel proberen een draaiing geworden bij het roer met drie scharnierwerkingen om uiteindelijk het roerblad van bakboord naar stuurboord te draaien.

    Hierbij het roerblad waarbij het schip geheel naar stuurboord zal draaien:



    Hierbij het roerblad waarbij het schip in recht vooruit zal varen:




    Hierbij het roerblad waar het schip naar bakboord zal draaien. Let op de verschillende standen van de hydraulische cilinder. Hier moet dus rekening gehouden worden met de ruimte in het achterdek!





    Als je goed kijkt zie je in de spiegeling van het roerblad, die nieuwsgierige buurman die weer foto's staat te nemen.

    En nu is het roer echt klaar, alleen nog een afwerkplaatje en wat sierdopjes. Een roer gemaakt uit een oude multiplex deur, in de polyester matjes en twee componenten verf en roestvrijstalen scharnieren van De Karwei. Maar als je zo je oor eens te luisteren legt bij een werf, dan hoor je wel dat tegenwoordig alleen nog de roerbladen geheel uit polyester gemaakt worden. Er is altijd wel kans dat er uiteindelijk vocht in het muliplex komt door middel van de boorgaten of kleine minischeurtjes in de lak. Zo na vijf jaar zou het blad dan vervangen moeten worden. Maar ik heb het geheel goed afgewerkt. Dus over vijf jaar hou ik je op de hoogte van het eventueel rotten van het roerblad. Trouwens wel opletten dat de kabels op de hydraulische cilinder goed zijn aangesloten anders draait het roer de verkeerde kant op! Kwam ik ook achter.
    Pfff dit was me een klusje wel. Maar ik ben er trots op.
    Ik blijf maar draaien aan dat roer en ja hoor hij blijft het doen. Of is het zij blijft het doen?
    Nu op naar de volgende fase...


  • Eind

  • Begin

  •