JanSerneeBoot

Een klik op onderstaande advertentie geeft meer informatie en een kleine bijdrage aan dit weblog.

vrijdag, april 14, 2006

011. Roer mijmeringen









Een boot zonder roer gaat natuurlijk niet, maar nu moet ik nog een roerblad bedenken. Ik ben wel van plan om een roer te maken achter de boot en niet onder het schip. Met een essen helmstok en het roerblad maak ik uit een oude zware multiplex watervast verlijmde deur. Maar het hele roerblad lamineer ik ook in de polyester. Naast een helmstok, maar ik ook een stuurwiel. Dan kan ik alle kanten op. Als ik zo een beetje rond kijk bij sloepen dan hebben ze over het algemeen een roerblad met de afmeting 30 x 40 cm of 50 x 40 cm. Ik maak wel drie aanhechtings punten zoals te zien is op de fotos. Alleen zag ik pas bij een nieuwe Jan van Gent sloep dat er achter de schroef in het roerblad een ruimte vrijgemaakt is. Ik moet nog uitzoeken waar voor dat is. Als je op internet zoekt over roertheorieen dan kan je er wel een levenswerk van maken. Maar ik maak gewoon een mooi roer en als het niet werkt dan maken we gewoon een andere. Toch denk ik met deze afmetingen en vorm het goed komt. Zelf was ik nog van plan om het roer te maken in een druppel vorm. Maar die buurman zeurde weer dat dan de druk van het roer af gaat. Ik ga op internet zoeken naar een balans roer zie hier onder.

balansroer
Roer waarvan een klein gedeelte van het totale roeroppervlak aan de voorzijde van het draaipunt zit. De stuwdruk van het schroefwater wordt daardoor beter benut en het stuurgedrag van het schip zal verbeteren. Een balansroer zal vaak uitgevoerd zijn in een druppelvorm, d.w.z. dat het roer vanaf het balansdeel dikker uitloopt tot het draaipunt en daarna over de rest van het roerblad dun toeloopt. Bij de aanpassingen die schipper Evert P. van het Schip aan zijn Doerak maakte om het stuurgedrag te verbeteren wordt hier o.a. aan gerefereerd. Ook niet-Doerakvaarders kunnen profijt van zijn verbetering hebben. Een balansroer dat aan de onderzijde niet in een hak rust heet spaderoer; ook wel zwevend of hangend roer.Verwant: hydraulische besturing , roeruitslag en uit koers

Bij sommige schepen kan je het stuurwiel niet loslaten zonder dat het schip uit de koers loopt. Men noemt dit een ongemanierd schip. Wanneer het niet steeds naar dezelfde kant uitwijkt kan je ervan uit gaan dat het roer te klein of teveel naar voren geplaatst is. De oppervlakte van het roerblad moet ongeveer 2½ % van de oppervlakte van het onderwaterschip zijn en de ruimte tussen vlak en roer zo klein mogelijk. Verder is het van belang dat de afstand tussen schroef en roer niet te groot is. Een vuistregel is 12 tot 15 % van de schroefdiameter. Uiteraard moet de roerkoning zuiver verticaal staan en een kabel- of kettingbesturing strak gespannen. Speling tussen hennegatskoker en roerkoning kan ook een boosdoener zijn. Wanneer wel steeds over één kant wordt afgeweken zal het roer niet juist in de lengteas van het schip zijn geplaatst, waardoor de stroming van het water niet aan beide kanten gelijk is, of kan het wieleffect van de schroef overheersen (minst waarschijnlijk). In het eerste geval ligt de oplossing voor de hand. Zorg dat het roer alsnog juist wordt geplaatst of maak de roerinrichting hydraulisch (wel met terugslagklep) waardoor de roerstand gefixeerd blijft. In het tweede geval zal een expert geraadpleegd moeten worden, want ofwel het motorvermogen is te groot, ofwel schroef en/of spoed zijn te groot. Tenslotte kunnen ook een scheve scheg, scheve (doos)kiel of asymmetrische koelbuizen een oorzaak zijn. Verwant: balansroer.

Calculatie afmeting onderwater roerblad:
De boot ligt niet al te diep, maar ik schat het oppervlak van het onderschip 5.5 x 1.5 = 8,25 m2 of te wel 82500 cm2 en daar 2.5 % van dan kom ik uit op 2062 cm2. Of te wel het roerblad onderwater moet minstens 50 x 40 cm zijn. Dat is 2000 cm2.

Calculatie afstand onder water schroef tot roerblad

Een vuistregel is 12 tot 15 % van de schroefdiameter. Dus 12 - 15 % van diameter schroef 30 cm = 3,6 - 4,5 cm

  • Varen met een rechtse schroef
    Vetus 13 x 8 RH P3B No: C26342

  • Stuurinrichtingoplossingen

  • Eind

  • Begin

  •