JanSerneeBoot

Een klik op onderstaande advertentie geeft meer informatie en een kleine bijdrage aan dit weblog.

zaterdag, april 29, 2006

019. Zich helemaal lens drinken


Hij dronk zich helemaal lens, de pomp is lens (geeft geen water), het flesje was lens (leeg). Ja waar gaat dit allemaal over Teee? De bilge pump of te wel de lenspomp is klaar om geinstalleerd te worden. Het engelse woord "bilge" kende ik niet dus ik heb mij zelf wat verdiept in de betekenis van 'bilge'
Bilge is eigenlijk de buik van een vat, maar ook als werkwoord "een lek krijgen onderin". Vandaar de bilge pump of te wel lenspomp, om het schip leeg te pompen.
De capaciteit van de pomp is 800 galon per hour of te wel 3030 liter per uur. Maar de maximale pomphoogte is 2 meter. In de boot is de uitloop ongeveer op 1 meter pomphoogte dus ik schat dat het debiet van de pomp ongeveer 1500 liter per uur zal zijn. De pomp wordt helemaal in de punt geplaatst. Ik heb de bodem van het schip zo gemaakt dat al het water wegloopt naar de punt zodat het daar weg gepompt kan worden.
  • Eind

  • Begin
  • 2 Comments:

    • beste Jan,

      Heb een vraag over druk op een roer met helmstok. Ik vaar met een barnegat op het Zwet, maar met een sloopje op uitgeest
      kun je mij een mailtje sturen dan leg ik het probleem voor. Wat een schittrend resultaat met je slope

      By Anonymous Anoniem, at 4:42 p.m.  

    • Graag email aan jsernee@hotmail.com

      By Blogger Jan Sernee, at 7:56 p.m.  

    Een reactie posten

    << Home