JanSerneeBoot

Een klik op onderstaande advertentie geeft meer informatie en een kleine bijdrage aan dit weblog.

zaterdag, mei 06, 2006

021. Woekeraar

Woekeren
Met zijn tijd, met de ruimte woekeren die zo nuttig mogelijk besteden



Ja, ik ben momenteel een echte woekeraar, zowel met mijn tijd als met de beschikbare ruimte in de boot. De tijd wordt veel gebruikt om na te denken hoe het allemaal moet worden. Een tekening en een bouwplan zou een stuk gemakkelijker zijn. Dan kan je op tekening de onderdelen in de schuur maken en zo in de boot plaatsen waar ze moeten. Maar in gedachte ben ik nu dus de boot wel twee keer aan het bouwen. De boot wordt dus creatief ter plekke in elkaar gezet.
Het is nu eenmaal een feit dat een sloep een platte bodem heeft en geen extra kimkiel waar je pompen en filters in kwijt kan. Dus ik moet het doen met de ruimte die vrij is onder de vloer en de spanten. Belangrijk is natuurlijk om de uitlaat gedeeltes kwijt te raken en dat is redelijk gelukt.


Nu moet er nog een plek gezocht worden voor de diesel tank. Die kan je krijgen in allerlei maten. Het wordt een beetje de keus tussen 60 liter of 80 liter tank. Ik denk dat ik ga voor de 80 liter tank. Het materiaal van de tank is kunststof. Dus met wisselende temperaturen kan de tank uitzetten of krimpen. Dat lijkt mij heel belangrijk. In eerste instantie wilde ik de tank aan de zijkant plaatsen, maar 80 kg is een heel gewicht. Het liefst wil ik de balast in de boot zoveel mogelijk in balans en in het midden van het schip houden. Met een normaal snelheid met de boot dan verstook je 2 liter/h aan diesel. Dus grof weg 35 - 40 vaaruren met een tank van 80 liter. Natuurlijk ik vergat het bijna de snelheid van een boot gaat natuurlijk in knopen. Een knoop is een snelheid van 1,852 km/u. Het is fout te spreken van 'knopen per uur', omdat de tijdseenheid al in de eenheid zit. In het Wormer en Jisperveld mag je niet harder varen dan 3.2 knopen of te wel 6 km/h. De diesel tank komt achter in. Maar ik wil het zoveel mogelijk van de uitlaat gescheiden houden. Dit om te veel temperatuur verhoging van de diesel te voorkomen.


Ja voor de rest ben ik bezig om de spanten nog te lamineren. De wierpotten die komen aan de zijkant van de boot. In ons veld heb je nogal veel last van ondieptes en bagger. Dus ik ga twee wierpotten installeren op verschillende dieptes van de boot.

Voor mijn bootsmaatje, er zijn ook nog andere knopen.
  • Eind

  • Begin

  •