JanSerneeBoot

Een klik op onderstaande advertentie geeft meer informatie en een kleine bijdrage aan dit weblog.

zondag, augustus 06, 2006

027. Naweeën Roerklaar

Tja, het is zomer en vakantietijd. Dus ik zat heerlijk in Normandië te genieten van die mooie zee daar en het grote verschil tussen eb en vloed. Maar wij zijn weer terug en zijn met frisse moed begonnen aan de volgende fase. Maar voordat ik aan de volgende fase kan beginnen, waren er toch wat naweeën met Roerklaar. Het draaimechanisme van het roerblad, welke gekoppeld zit aan de hydraulische cilinder is niet zo simpel te monteren. Daar zitten wat uurtjes proberen in. Uiteindelijk is het na veel proberen een draaiing geworden bij het roer met drie scharnierwerkingen om uiteindelijk het roerblad van bakboord naar stuurboord te draaien.

Hierbij het roerblad waarbij het schip geheel naar stuurboord zal draaien:



Hierbij het roerblad waarbij het schip in recht vooruit zal varen:




Hierbij het roerblad waar het schip naar bakboord zal draaien. Let op de verschillende standen van de hydraulische cilinder. Hier moet dus rekening gehouden worden met de ruimte in het achterdek!





Als je goed kijkt zie je in de spiegeling van het roerblad, die nieuwsgierige buurman die weer foto's staat te nemen.

En nu is het roer echt klaar, alleen nog een afwerkplaatje en wat sierdopjes. Een roer gemaakt uit een oude multiplex deur, in de polyester matjes en twee componenten verf en roestvrijstalen scharnieren van De Karwei. Maar als je zo je oor eens te luisteren legt bij een werf, dan hoor je wel dat tegenwoordig alleen nog de roerbladen geheel uit polyester gemaakt worden. Er is altijd wel kans dat er uiteindelijk vocht in het muliplex komt door middel van de boorgaten of kleine minischeurtjes in de lak. Zo na vijf jaar zou het blad dan vervangen moeten worden. Maar ik heb het geheel goed afgewerkt. Dus over vijf jaar hou ik je op de hoogte van het eventueel rotten van het roerblad. Trouwens wel opletten dat de kabels op de hydraulische cilinder goed zijn aangesloten anders draait het roer de verkeerde kant op! Kwam ik ook achter.
Pfff dit was me een klusje wel. Maar ik ben er trots op.
Ik blijf maar draaien aan dat roer en ja hoor hij blijft het doen. Of is het zij blijft het doen?
Nu op naar de volgende fase...


  • Eind

  • Begin
  • 3 Comments:

    • knap stukje werk!

      zowel roerblad als dit logje



      groetjes van eveline

      By Anonymous Anoniem, at 10:38 a.m.  

    • Vraagje over de vloer. Ik las dat je van plan bent de vloer op te bouwen uit een multiplex ondervloer met daarbovenop teak. Hoe ben je van plan de afwatering te laten plaatsvinden? Dit is iets waar ik voor mijn eigen boot ook over nadenk.

      mvg

      Marco

      By Anonymous Anoniem, at 2:36 p.m.  

    • Marco,

      Zie hoofdstuk 028. Afwatering

      Succes met de bouw van je boot

      groet

      Jan Sernee

      By Blogger Jan Sernee, at 8:10 a.m.  

    Een reactie posten

    << Home