JanSerneeBoot

Een klik op onderstaande advertentie geeft meer informatie en een kleine bijdrage aan dit weblog.

zondag, juni 18, 2006

026. Roer Klaar




De stuurkolom is klaar. Het ziet er echt sjiek uit. Zo begint het al een beetje boot te worden en niet meer een bouwput van hout en allerlei niet interessante onderdelen.
Wel een lekker gezicht zo in de lak en als je weet dat alles zelf gezaagd en gelijmd is.




Het roer is klaar, althans het ontwerp is klaar en hangt aan de boot. Als ik zo vanaf de zijkant het roer zie, en denk dat ik dat uit een deur gezaagd en met een aantal roestvrijstalen scharnieren voor een poort bij Karwei heb afgemaakt. Dan ben ik best trots. Maar tja het ziet er allemaal mooi uit, het moet natuurlijk ook nog goed roeren. Het roerblad heb ik zo 40 cm * 40 cm gemaakt. Iets kleiner dan ik in Roermijmeringen berekend had. De belangrijkste reden is wel dat de roerbladen die ik bij bestaande sloepen van dezelfde lengte als mijn boot gezien heb. Ik denk maar zo daar zal wel een reden achter zitten en ook een aantal jaren met ervaringen.
De roestvrijstalen scharnieren heb ik gelast met koper, alleen moet in de ophanging nog kunststof busjes komen en een moertje zodat het roerblad niet uit de steunen kan vallen.
We zullen zien als wij een proefvaart gaan maken.
Maar de hydraulische bediening van het roerblad moet ook nog geïnstalleerd worden. Dat is niet een gemakkelijk klusje. De dubbelwerkende hydraulische cilinder moet met het kogelgewricht via een gat in de spiegel van de sloep geplaatst worden. Aan het roerblad komt een vast draaiend punt welk door de in en uitgaande beweging van de hydraulische cilinder het punt is welke de roerbeweging van het blad maakt. Volgens Vetus is een roerblad-beweging van 80 graden ( 2 x 40 graden voldoende zijn) maar anderen gaan weer voor 2 x 45 graden. Ik ga maar voor de 2 x 45 graden. Dat moet dan altijd goed zijn.
De hydraulische cilinder met olie wordt in feite bewogen door de bewegingen van het stuur in de stuurkolom. In de stuurkolom zit een pomp, deze pomp gaat in werking als er aan het stuurwiel gedraaid wordt. Deze pomp bouwt de druk van de olie op in de hydraulische cilinder.


  • Eind

  • Begin
  • 1 Comments:

    • Dag Henk,

      Ik zal ervoor zorgen dat de link wordt toegevoegd bij de sloep.pagina.nl

      Wij coördineren het baggerwerk van het Wormer- en Jisperveld, enkele foto’s kan je zien op onze website. Leuk te zien dat jullie het nodige over Jisp en de Wormer schrijven.


      Wij zoeken nog een platbodem met een yetaandrijving, de buitenboordmotoren begeven het nog wel eens, vanwege verstopping met bagger.

      Met vriendelijke groeten,


      Marco Schut


      Bovisie BV

      www.bovisie.nl

      By Anonymous Anoniem, at 6:29 p.m.  

    Een reactie posten

    << Home