JanSerneeBoot

Een klik op onderstaande advertentie geeft meer informatie en een kleine bijdrage aan dit weblog.

maandag, augustus 14, 2006

030. Watertank

De restanten van de deur, welke ik gebruikt heb voor het roerblad, zijn toegepast voor de deksel en het schot van de watertank. Om te beginnen maak ik altijd eerst een ruwe mal van karton om een idee te hebben van het formaat hout wat ik moet uitzagen. Dan zet ik het hout recht of haaks op de plaats waar het moet komen en met een blokje hout langs de wand en een potlood teken ik dan het model hoe het moet worden. Toch hoeft het ook weer niet zo precies, want die pasteuze Polypox 700 lijm is ideaal om openingen weg te werken. Deze lijm loopt niet weg en blijft mooi zitten. Een verfje erover en daar kraait geen haan maar naar. Kijk maar in detail op de foto van het voorschot van de watertank aan bakboordzijde. Dan zie je dat ik aardig wat heb moeten opvullen daar het schot niet geheel op maat was.
Op een andere foto zie je ook hoe ik de maat van de zijkant van de wand van de deksel afteken met een potlood en een blokje.



Het schot van de watertank is nu gelamineerd en voorbehandeld met injecteerhars. Het deksel van de tank krijgt de gelijke behandeling en wordt verlijmd aan het schot. De gehele binnenkant van de watertank wordt nog behandeld met expoxy twee componenten hars. Zo'n schot in de punt is perfect als versteviging van het voorschip en daarnaast is het gewicht van de 80 - 100 liter water goed om het gewicht van de motor en de diesel tank in het achterschip in balans te houden. Via Eureka gaan we nu uitrekenen waar de waterlijn moet komen van het gebouwde schip. Van het lege schip heb ik destijd de markering gemaakt waar de waterlijn liep. In de deksel van de watertank zaag ik nog een mangat of eerder een handgat, om eventueel later de watertank te kunnen reinigen als er aanslag is aan de wand. Het handgat sluit ik af met een plastic glas deksel. De aanzuiging van het water plaats ik aan de onderkant van het schot van de watertank.
Boven de watertank komt nog een dek. Dus de watertank is niet van boven in zicht.






Toen ik begon aan de bouw van mijn boot, had ik geen idee welke materialen ik zo moest gebruiken. Ik heb geleerd dat veel goede informatie op internet te vinden is, want als je naar een winkel gaat dan kan het wel gebeuren dat je een onwetende verkoper treft. Dus eerst kennis op doen op internet en dan de boer op gaan voor materialen. De polyestermaterialen zijn een belangrijk onderdeel voor de bouw van een sloep en ook aanzienlijke kostenpost. Zelf denk ik dat deze kosten zo 5 - 8 % van de totale kosten uitmaken. Wat betreft een kostenoverzicht daar kom ik later nog op terug als ik verder ben met de bouw. Het teakhout moet ik nog kopen en dat is niet eenvoudig. Nou het is wel eenvoudig als je met geld kan smijten, maar zo werkt het hier nu eenmaal niet.

Voor de mensen die door de bomen het bos niet meer kunnen zien van alle materialen die er verkrijgbaar zijn, hierbij een overzichtje van de polyester materialen welke ik het meest gebruik;



  • Reinigen van de te behandelen delen MP Reiniger
  • Voorstrijk en impregneren al het houtwerk injecteerhars en injecteer harder.
  • Lijmen Polypox 700 pasteuze lijm en Polypox harder 355
  • Lamineren insmeren van de matjes GT 600 hars en Polypox harder 355
  • Gladstrijken binnenwand watertank Polypox 625 en Polypox hars 355
  • Lakken van de stuurkolom DD lak blank met UV filter
  • Lakken van het donker blauwe roerblad DD lak


  • Daarnaast natuurlijk de mengbakjes en eenmalige kwasten en verdunner enzo.

    Meer info zie bij:

  • Expoxy
  • Polyurethaan
  • Verstevigingsmateriaal


  • Eind

  • Begin

  •