JanSerneeBoot

Een klik op onderstaande advertentie geeft meer informatie en een kleine bijdrage aan dit weblog.

vrijdag, augustus 11, 2006

028. Afwatering



Van een bezoeker op JanSerneeBoot kreeg ik de volgende vraag:

“Vraagje over de vloer. Ik las dat je van plan bent de vloer op te bouwen uit een multiplex ondervloer met daarbovenop teak. Hoe ben je van plan de afwatering te laten plaatsvinden? Dit is iets waar ik voor mijn eigen boot ook over nadenk.”

Antwoord:

Eerst was ik van plan om een gedeelte van de kuip zelflozend te maken, maar ik heb toch besloten om dit achterwege te laten. In het geval van een zelflozende kuip moet de vloer dan vrij hoog geplaatst worden, dus boven de waterlijn en dat geeft geen comfortabele zitruimte. Althans met een schip zoals die van mij.
Dus in de vloer van de kuip maak ik een afvoerpijpje en al het regen en/of buiswater zal via deze afvoer naar het ruim onder de vloer lopen.
De bodem van het schip heb ik zo gemaakt dat al het water naar de punt van het schip wegloopt en via de lenspomp afgevoerd kan worden.

Zie ook hoofdstukken:

  • 012 Ontwerp

  • 015 Spanten

  • 016 Feesttent met spanten

  • 019 Zich helemaal lens drinken



  • Eind

  • Begin
  • 1 Comments:

    • Hoi,

      Ik kwam deze weblog toevallig tegen op mijn zoektocht naar een mooie bouwtekening van een sloep. Erg leuk om te zien hoe andere mensen de watersport beleven!

      Maar even over de afwatering. Ik las dat je een vraag kreeg van iemand over een zelflozende vloer. Jij laat het water in de bilge lopen, maar een andere mogelijkheid is om de vloer te voorzien van een doorvoer (of twee) met slang en deze op een zg. douchepomp aan te sluiten. Ook erg eenvoudig te maken door een bakje te lamineren en daar een pomp met vlotter in te zetten. Slangtule erop een klaar! Kant een klaar bij Klaas kopen kan uiteraard ook. Beide oplossingen zijn uiteraard werkbaar!

      Ik lees nog ff verder, succes met de boot!
      groet barend
      ilonabarend@zonnet.nl

      By Anonymous Anoniem, at 8:37 p.m.  

    Een reactie posten

    << Home