JanSerneeBoot

Een klik op onderstaande advertentie geeft meer informatie en een kleine bijdrage aan dit weblog.

vrijdag, augustus 11, 2006

029. De Volgende Fase

Timmeren en iets opbouwen is een heerlijke hobby, maar uiteindelijk is een boot om te varen. Dus wij gaan op naar de volgende fase voor een proefvaart. Eerst ben ik nog bezig om de noodzakelijke elektriciteit aan te leggen voor het starten van de motor, maar ook nog wat extra beugeltjes en het vastzetten van de leidingen, zoals de hydraulische leidingen van het roer.

Alle moeren heb ik vastgezet met Loctide 243.
Het voordeel is dat de moeren vastzitten en niet kunnen lostrillen, maar toch ook weer gemakkelijk zijn los te draaien. Ideaal!


Zoals ik al eerder geschreven heb, is misschien voor een sloep het grootste probleem de bagger in het Wormer en Jisperveld. Konstant een verstopte motor, terwijl ik toch twee wierpotten heb geïnstalleerd, is geen pretje. De planning (fase 1 baggerplan) is dat ze september 2006 gaan beginnen met baggeren in het veld bij mij in de buurt en mijn sloot achter het huis moet hopelijk in februari 2007 schoon zijn. Maar die sloot is baggerplan fase II. Hopelijk is er nog genoeg geld om door te gaan. Wij zijn positief gestemd, maar een proefvaart is uiteindelijk bepalend of ik mijn boot achter het huis kan gaan leggen of dat ik elders een ligplaats moet gaan zoeken. Als ik goed kan varen in het Wormer en Jisperveld, dan maak ik een haventje achter in de tuin met een boothuisje. Tevens met de mogelijkheid om de boot in de winter te kunnen optakelen in het botenhuis. Daarnaast is het dan heerlijk dat ik meer beschut in het najaar en de winter aan de aftimmering kan gaan werken. Ik denk dat ik geheel 2007 nog nodig heb voor de aftimmering en in het voorjaar 2008 klaar ben. Het moet ook geen heilig moeten worden, het blijft een leuke hobby.

Om de motor te kunnen starten op het droge, heb ik koelwater nodig. Het koelwater ga ik halen uit de watertank van ongeveer 100 liter. Dit waterreservoir komt in de punt van de boot.


Het watertankschot heb ik eerst ingelijmd met Poly-pox 700 lijm van Polyservice op de bodem van de boot. Daarna wordt het schot weer afgelamineerd met een polyestermatje. Dit om de bevestiging van het watertank schot aan de polyester bodem van de boot te garanderen. Het is vrij simpel een polyestermatje op maat uitknippen. Langs de randen van het schot plakken met GT 600 hars en polypox harder 355 en laten drogen.

Verbazingwekkend hoe sterk zo'n lijmconstructie is. Zie op deze foto dat ik een gelijmde en gelamineerde spant op de bodem gebruik met twee lijmtangen en een balk om spanning op het schot van de watertank te zetten. Geloof mij er staat een ongelofelijke spanning op en toch blijft het gelijmde spant gewoon zitten.




Dus wij zijn zeer benieuwd naar de eerste tjoek tjoek van de motor.

  • Eind

  • Begin

  •