JanSerneeBoot

Een klik op onderstaande advertentie geeft meer informatie en een kleine bijdrage aan dit weblog.

zondag, augustus 27, 2006

031. Andere Koers


De watertank is klaar, speciaal op verzoek van lezers heb ik er een kijkraampje in gemaakt. Zodat wij altijd kunnen zien hoeveel water er nog inzit, maar voor het gemak heb ik er toch ook maar een meter in geplaatst. De electrische leidingen laat ik door een pijpje aan beide kanten van het schip naar achteren lopen. Als er vragen zijn, waarom er nu net nog een klein puntje eraf is van de bovenkant van de watertank aan stuurboord, dan is het antwoord simpel. Mijn hout was op en daar er toch een nog een dek bovenkomt heb ik het maar zo gelaten. De buurman had weer wat te zeuren over dat puntje, vandaar dat ik maar gelijk het antwoord op het weblog zet. De buitenkant van de tank is geschilderd met tweecomponenten topcoat met een mooi licht grijs kleurtje erdoor heen. Ik denk dat ik deze kleur hou voor het gehele binnen schip. Dat knapt gelijk op zo'n schoon kleurtje.
Er moet er nog een vulopening komen om de watertank te kunnen vullen, maar dat ga ik doen gelijk zoals ik het met de dieseltank gedaan heb.



Ben bezig om de deksel van de motor in orde te maken, als ik een proefvaart ga maken dan is het maar het beste voor de veiligheid dat de draaiende motor afgedekt is met een deksel. Boven op het deksel wil ik nog een mogelijkheid maken voor een comfoortje om water te koken en als er nog ruimte is een laaitje voor wat spulletjes.



De bedrading is bijna klaar. De meters en zekeringkastje zijn in de stuurkolom gemaakt. Schakelaar om te kunnen schakelen tussen twee accu's. Nu nog een kistjes op de bodem om de accu's te kunnen plaatsen en dan schiet het al op voor de eerste start. Vanuit de onderkant van de watertank kan ik dan het koelwater ophalen.


Maar dit hoofdstuk is "Andere Koers" genaamd. De reden daarvan is dat ik eerst het onderschip geheel in orde ga maken en ook aan de onderkant van het schip een stalen lijst voor bescherming van de boot en de schroef aan de achterkant. Deze stalen lijst laat ik maken. Het kost me te veel tijd omdat zelf te maken. Ik kan het wel maar je moet ook eens wat werk aan een ander gunnen.
Als de boot in het water gaat dan laat ik haar in het water. De aftimmering en de uitlijning van de motor as en motor kan beter in een schip in het water. Op de kant zijn de spanningen toch anders verdeeld als dat de boot in het water ligt. Ja en als het een beetje mooi weer is kunnen we altijd gaan oefenen met varen. Ik begin er zin in te krijgen. Ben benieuwd hoe zij vaart! Ik vraag me af of ik dit jaar nog vaar, de onderkant en lijst is een behoorlijk klusje. Maar ik hou je op de hoogte.

  • Eind

  • Begin

  •