JanSerneeBoot

Een klik op onderstaande advertentie geeft meer informatie en een kleine bijdrage aan dit weblog.

zaterdag, december 23, 2006

034. Ik wens U een behouden vaart

Het is inmiddels 23 december 2006 en 16 september dit jaar ging De Hoek van Bosch ter water.
Dat is nog een hele operatie geweest. Ik had een stellage gemaakt om de boot wat op te kunnen takelen en vervolgens beetje bij beetje langzaam in het water te laten rollen. Maar de stellage was te zwak. Dus het geheel donderde naar beneden, gelukkig heb ik een stevig schip en die kon het wel hebben. Trouwens de valhoogte was maar 20 centimeter, dus dat viel gelukkig reuze mee.




De nieuwsgierige buurman en buurvrouw kwamen helpen en met mijn scheepsmaat Guda is uiteindelijk de ter waterlating goed gelukt.






Nou ja de motor had ik al voldoende getest, dus het was starten en weg wezen. Heerlijk hoe soepel het roer werkt en ook zo precies. De motor zelf had nog wel wat kuren, maar af en toe ontluchten en uiteindelijk liep zij ook perfect.
Dus de schapen en koeien in het land konden genieten van het heerlijk tjoek tjoek van de diesel motor.
Geen problemen met de bagger in de sloten en de wierpotten werken perfect.
Spannend was natuurlijk wel hoe de waterlijn zou uitkomen, maar de berekening van Archimedes heeft goed gefunctioneerd. Met de watertank in de punt kan ik de ligging van het schip goed uittrimmen. Bij de afbouw van de kuip en kajuit kan ik daar nog rekening mee houden. Vandaar dat ik de afbouw in het water doe.

Met een toerental van 1900 rpm vaar ik toch gemakkelijk een snelheid van 5 - 6 knopen.

Dus tja wat kan ik nog meer zeggen, geen problemen te melden en varen maar...

Het is dus duidelijk:

Captain Sernee, on the bridge, Sir!





Inmiddels ben ik begonnen met het graven van een haven in de tuin met een overkapping.
Het varen met de Hoek van Bosch in het Wormer en Jisperveld geeft geen problemen met bagger, dus de definitieve ligplaats wordt in het water van Hoek van Bosch.



Bedankt voor de vele bezoeken aan mijn weblog en de leuke reacties.

Een gelukkig en gezond 2007 en vanzelfsprekend een behouden vaart voor U en Uw bemanning.

Jan Sernee

  • Eind

  • Begin

  •